Penaja Kami

PENGUMUMAN

Wednesday, June 2, 2010

Putrajaya


Penubuhan Putrajaya

Pusat pentadbiran kerajaan baru malaysia pada tahun 1980s telah menyuraikan beberapa pembangunan jauh dari kuala lumpur. Sebuah tapak perancangan yang besar telah dikenal pasti di daerah Sepang. Projek itu mendapat nama sempena perdana Menteri pertama negara,YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj. Pembinaan bandaraya baru bermula pada Ogos 1995, dan adalah sekarang dijadikan sasaran untuk penyiapan secara keseluruhan pada tahun 2015.

Manakala Kuala Lumpur akan kekal sebagai ibu kota serta tayangan perdana negara kewangan dan pusat komersial, Putrajaya akan memainkan peranan Federal yang baru pusat pentadbiran Kerajaan. Ia adalah dijangka bahawa kebanyakan Kerajaan Federal kehendak agensi-agensi telah berpindah kepada Putrajaya secara 2010. Apabila bandar adalah maju sepenuhnya, kehendak ia telah seorang penduduk sekitar 320,000 dan 64,000 unit perumahan.

Lokasi


Putrajaya menjadi ahli satu tempat yang indah dengan keluasan 4,931 ekar tanah di dalam Koridor Raya Multimedia. Ia terletak 25km selatan Kuala Lumpur dan 20km utara Kuala Lumpur International Airport (KLIA). Disajikan oleh suatu rangkaian lebuhraya-lebuhraya, ia adalah amat boleh dicapai daripada semua bahagian negara. Bandaraya Taman
Bandaraya Taman

Putrajaya sedang dibangunkan berdasarkan tema City sebuah kebun . Beralun-alun sifat tanah itu meminjam sendiri kepada penciptaan sebuah bandar identiti ini. Ia telah membenarkan untuk penciptaan tempat-tempat terbuka dan taman-taman murah hati, dan satu 600 hektar tasik buatan manusia sebagai prinsipalnya ciri landskap.

Bandar Pintar

Ada terletak di dalam Koridor Raya Multimedia, dan sejajar dengan Kerajaan inisiatif e-Government, Putrajaya adalah juga membangunkan sebagai satu bandar pintar. Teknologi-teknologi multimedia akan menjadi siap diatur untuk memudahkan komunikasi dan interaksi antara pejabat-pejabat Kerajaan, antara Kerajaan dan masyarakat perniagaan, serta antara Kerajaan dan penduduk setempat dan orang awam.

No comments:

Post a Comment