Penaja Kami

PENGUMUMAN

Sunday, June 27, 2010

Gunung Stong



Gunung Stong

Taman Negeri Gunung Stong terletak di Kelantan dan tersenarai sebagai antara lima destinasi ekosistem terbaik di Malaysia.

Gunung Stong mempunyai ketinggian 1433 meter dan kaya dengan hidupan flora dan fauna, dan gunung batu kapur yang berusia berjuta-juta tahun lamanya.

Kawasan ini juga merupakan kawasan tadahan air bagi Sungai Kelantan dan memainkan peranan penting sebagai kawalan sewaktu musim banjir dan kemarau.

Antara tarikan di sini ialah air terjun Jelawang, setinggi tujuh tingkat dan diiktiraf sebagai antara air terjun tertinggi di Malaysia.

Haiwan yang ditemui di sini termasuk Gajah Asia, seladang, burung merak Argus, harimau Malaya dan tapir.

Pengangkutan

Keretapi
Dari stesyen KL Sentral Station, keretapi ke utara ke Kelantan anda melalui beberapa penempatan kecil termasuk Dabong. Dari sini, anda boleh menyeberangi Sungei Galas menuju ke Jelawang, yang hanya terletak 3 km jauh.

Kereta
Dari Kuala Lumpur, ambil lebuh raya Utara Selatan (PLUS) menuju utara dan ambil susur keluar di Kuala Kangsar. Dari sini, ambil laluan ke Gerik dan terus ke lebuh raya Timur-Barat menuju Jeli. Di pekan Jeli, ikut Laluan 66 ke Dabong.

Kereta
Ambil lebuh raya Pantai Timur dari KL ke Bentong. Dari sini, ikut Laluan 8 ke Gua Musang, dan kemudian ambil Laluan D29 ke Dabong.

Bot
Ambil bot di Kuala Krai menuju ke Dabong/ Jelawang. Perjalanan mengambil masa sejam.

3 comments: